Wiadomości z Sosnowca

Metropolia daje więcej możliwości

  • Dodano: 2018-02-05 10:00

Ponad 100 osób wzięło udział w sosnowieckiej debacie dotyczącej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tematów było mnóstwo, ale wnioski po krótkim okresie funkcjonowania GZM są bardzo budujące.

#TuMetropolia to cykl debat, które organizuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a Sosnowiec jest drugim po Katowicach miastem, w którym mogliśmy rozmawiać o mającej niewiele ponad miesiąc metropolii.

Mimo krótkiego stażu, już teraz widać pierwsze efekty współpracy, a przede wszystkich chęć do działania.

Metropolia to pozytywna energia i chęć współpracy, której nikt dawno nie obserwował. Sami prezydenci są zdziwieni, że tematy, których nie dało się ruszyć latami, są załatwiane w kilka miesięcy - to m.in. wspólna taryfa komunikacyjna (dzięki niej na jednym bilecie możemy przejechać np. z Sosnowca do Tychów - przyp. red.). Wierzę, że gdy dobrze wykorzystamy pierwsze miesiąca, a może lata współpracy, to będziemy mieli trwałą podstawę do gonienia innych metropolii, aby wykorzystywać potencjał miast, kapitał ludzki. Każde miasto naszej metropolii, porównując się do innych, typu Kraków, Wrocław, samodzielnie nie jest w stanie konkurować, ale razem powinniśmy sobie dać radę. Dotychczas działano na własny rachunek, a metropolia jest po to, aby potencjał uwolnić - potencjał miejsca i dwumilionowej aglomeracji – przyznał Kazimierz Karolczak, przewodniczący G-ZM.

Miasta jednym głosem

Jak podaje redakcja Silesia Informacje ednym z wiodących tematów, wynikającym również z uprawnień nowej metropolii, był transport. Wśród planów jest całkowita zmiana siatki połączeń, która dzisiaj jest archaiczna i w dużym stopniu nie odpowiada potrzebom mieszkańców. 

Przykładem niech będzie sosnowiecka strefa przemysłowa przy S1, która zatrudnia 7-8 tysięcy osób. Walka o autobus, który skomunikuje te tereny, trwała pół roku. Jeszcze parę miesięcy temu nie mieliśmy tam żadnego połączenia! Takich miejsc mamy dziesiątki: autobusy jeżdżą do miejsc, gdzie zakładów pracy już nie ma, a nie jeżdżą tam, gdzie one są, bądź gdzie powstały nowe osiedla. Dlatego chcemy stworzyć nową siatkę połączeń - to wielkie wyzwanie – mówi prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.

Metropolia to także doskonała okazja, aby miasta mówiły jednym głosem przy pozyskiwaniu inwestorów. 

Czy region będzie atrakcyjnym miejscem pracy? Z pewnością tak, ale muszą się pojawiać czynniki, które będą czyniły pracę atrakcyjną i nie chodzi tylko o wynagrodzenia. W tej chwili dla pracownika ważne są także kwestie dotyczące dojazdu czy zamieszkania. Inwestorów interesuje nie tylko dostępność terenu, ale też siły roboczej, szkolnictwa, ale także wszystkich spraw dotyczących czasu wolnego i jakości życia. Skończyły się czasy, kiedy konkurencja o inwestora odbywała się pomiędzy miastami czy aglomeracjami w kraju. Przy dużych inwestycjach, konkurujemy tak naprawdę z lokalizacjami na całym świecie. Wspólne działanie samorządów, a metropolia daje takie narzędzie, jest konieczne. Walczymy ze światem, a nie walczymy ze sobą - przyznał wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Mateusz Rykała.

Jest o czym rozmawiać

To jednak niejedyne wyzwania, jakie stoją przed Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

Komunikacja, kwestie ochrony środowiska, a więc smog, fundamentalne jest także zagadnienie marketingu - wyjście poza sferę porównań z miastami, które są dużo mniejsze w skali przestrzennej. Te wyzwania powinny być szczególnie zaakcentowane. Region doświadcza też mniej korzystnych zjawisk, a metropolia powinna być swoistym remedium. Na pewno możemy próbować hamować zjawisko depopulacji, bo całkowicie zatrzymać na pewno się go nie uda. W związku z tym powinniśmy zrobić wszystko to, aby skala tego zjawiska była jak najmniejsza – zaznaczył dr hab. Robert Krzysztofik z Uniwersytetu Śląskiego.

Pierwsze prace metropolii skupiły się na transporcie. Siatka połączeń, o której mówił prezydent Chęciński, musi być dostosowana do przemian, jakie zaszły w miastach. Jak przyznaje Kazimierz Karolczak, chodzi także o to, aby mieszkańcy „wyszli na przystanek i nie musieli studiować rozkładów jazdy i zastanawiać się kiedy przyjedzie autobus”.

Zmiany komunikacyjne

Jedną z nowości są darmowe przejazdy dla osób do 16. roku życia. Pomysł ten spotkał się z jednej strony z pozytywnym odzewem, a z drugiej z krytyką. 

Zgoda, to częstokroć są dzieci, które jeszcze nie korzystają ze środków transportu, ale naszym celem było także pokazanie im, że gdy budują swoje nawyki, przemieszczają się do kina, na basen czy w inne miejsca, aby zobaczyli, że dzięki komunikacji publicznej jest to łatwe i wygodne. Gdy będą starsi i podejmą pracę, chcemy aby wtedy pomyśleli "jest transport, po co mam jechać samochodem" – przyznał Kazimierz Karolczak.

Kolejnym ogromnym wyzwaniem przed G-ZM jest stworzenie kolei metropolitalnej. Tu jednak przeszkoda może być dużo większa.

Kiedy mieszkańcy aglomeracji będą jeździć pociągami? Jak będą pociągi, a kiedy będą pociągi? Jak będą tory. Parę miesięcy temu polski rząd zmienił program rozwoju kolejnictwa i wziął 4 miliardy z kolei metropolitalnej. Obecnie tory są przeciążone, więc bez wielkich inwestycji niewiele możemy zrobić. Dzisiaj natomiast PKP chwalą się, że zaoszczędziły właśnie 4 mld - pasuje idealnie, a to jest potrzebne województwu, bo tutaj się dusimy, tutaj nie da się jeździć – mówił prezydent Sosnowca.

Tematów poruszonych w trakcie debaty był mnóstwo, m.in. tramwaj metropolitalny, buspasy, połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, promocja metropolii, rewitalizacja terenów pokopalnianych, kierunki rozwoju gospodarczego, rozwój społeczno-ekonomiczny czy też wspólne zakupy wody.

Galeria zdjęć jest dostępna TUTAJ. Całą debatę można obejrzeć na facebookowym profilu metropolii.

Następna informacja

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Sosnowiecki.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również