To pytanie zadaje sobie mnóstwo pracowników. Czasem ciężko dogadać się z innymi nawet w najprostszej sprawie i może to spowodować dużo niepotrzebnych konfliktów oraz złą atmosferę w pracy. Przede wszystkim trzeba być przekonanym o tym, że z każdym da się dogadać, tylko trzeba wiedzieć jak to osiągnąć. A jak rozmawiać z szefem? Podpowiadamy.
Nie bój się
Zdarza się, że szef będzie miał gorszy dzień albo po prostu już taki jest, że często karci swoich podwładnych i wyolbrzymia ich błędy czy wytyka niekompetencje. Jeśli jednak robi to bezpodstawnie i nietaktownie, to każdy może się bronić. Czasem może być trudno, ale musimy zachować spokój. Pamiętajmy też, że nic nie usprawiedliwia chamstwa i obelg w środowisku pracy, gdzie wszyscy powinni się szanować. Gdy sprawa jest poważniejsza, można zawsze zwrócić się do zwierzchnika pracodawcy.
Bądź profesjonalistą
Nawet jeśli nie jesteś idealnym pracownikiem i zdarzają Ci się błędy, to zawsze pamiętaj, że możesz zyskać na innych polach. Wystarczy, że będziesz punktualny, przygotowany w miarę możliwości oraz będziesz starał się trzymać rękę na pulsie. W wielu miejscach ogromne znaczenie ma również odpowiedni dress code. O tym, jak dokładnie się ubierać, można przeczytać na portalu pracuj.pl.
Zachowaj dystans i nie obwiniaj się o wszystko
Niekiedy każdy się pomyli i będzie czuł się winny. Nie należy jednak nieustannie się obwiniać o wszystko. Wiadomo, że opinia o nas jest istotna, ale nie możemy być też przewrażliwieni i mieć obsesji czy zadręczać się nocami. Zdarza się, że coś pójdzie nie tak, ale nie do końca z naszej winy. Gdy za taką sytuację pracodawca oskarży nas, wtedy każdy może się bronić. Być może zyskamy w oczach szefa, bo zauważy, że nie tak łatwo nas poniżać czy źle traktować. Przy każdym popełnionym przez nas błędzie, przypominajmy sobie sukcesy i nie zapominajmy, że pracodawca też jest człowiekiem i prędzej czy później znajdziemy na niego sposób. Najważniejsze, aby nie żyć takimi konfliktami i nie obnosić się z tym oraz nie użalać nad sobą.
Bądź szczery i sympatyczny
Brzmi banalnie i trochę za prosto? Nieprawda, bo wiele da się zdziałać uśmiechem i pozytywnym nastawieniem. Domagaj się również konstruktywnej krytyki i porad od przełożonego zamiast krytykowania „dla zasady”. Przy okazji zaznaczaj, że Ci zależy i doceniaj nawet najdrobniejsze pochwały. Czasem można też sobie pozwolić na żart sytuacyjny albo znaleźć wspólny język czy temat niekoniecznie dotyczący naszej zawodowej codzienności