Zarządzanie rozbudowaną bazą produktów w sklepie internetowym polega na ciągłym aktualizowaniu informacji we wszystkich wykorzystywanych kanałach marketingowych. Tempo modyfikacji opisów we własnym zakresie może okazać się niewystarczające – z pomocą przychodzą pliki CSV. Jak wykorzystać ich potencjał, korzystając z systemu Feedink?
Jak działa plik CSV?
W zasadzie jedyną funkcją, jaką pełni plik CSV, jest transfer uporządkowanej bazy danych pomiędzy systemem sklepu internetowego i partnera marketingowego. Można je tworzyć za pomocą popularnych edytorów, takich jak Word czy Excel. Format ten służy wyłącznie zapisowi danych w określony sposób. Dzięki temu po przesłaniu pliku produktowego, system wydawcy odczytuje zawarte w nim treści bez żadnych dodatkowych operacji i prezentuje je w ustalony sposób. O ile stworzenie prostego pliku produktowego wydaje się zadaniem nieskomplikowanym, to własnoręczny zapis rozbudowanej bazy w ten sposób byłby procesem żmudnym. Dlatego w większości przypadków, pliki CSV są automatycznie generowane przez system, z którego użytkownik zamierza eksportować dane.
Systemowe zarządzanie treścią o produktach
Sytuacja komplikuje się, gdy sklep internetowy korzysta z wielokanałowej reklamy produktowej. Jeżeli platforma sklepowa jest przystosowana do obsługi i generowania pliku CSV, to jest to zazwyczaj jeden format. W warunkach polskich najczęściej odpowiadający, którejś z popularnych porównywarek cenowych. Praktyka w reklamie produktowej jest taka, że każdy wydawca we własnym zakresie określa wytyczne prezentacji treści o produktach w swoim kanale. Cały czas są to pliki CSV, jednak różnią się sposobem zapisu w zakresie, jaki przewiduje ten format. Różnica może polegać na zastosowaniu odmiennych znaczników i separatorów, które oznaczają i porządkują dane. Mogą to być także różnice w nazewnictwie kategorii, akceptowanym formacie danych np. ceny, waluty, daty itp.
Kanały marketingowe obsługiwane przez plik CSV
Dobrym krokiem w kierunku optymalizacji zarządzania treścią, jest zastosowanie systemu Feedink. Integracja Feedink z różnymi kanałami marketingowymi, takimi jak: Google ADS, Zakupy Google, Facebook, porównywarki cenowe, marketplace’y czy sieci afiliacyjne oznacza, że można generować pliki CSV spełniające oczekiwania każdego z wydawców wprost z systemu. Coraz częściej możliwe jest aktualizowanie w ten sposób bazy produktowej także w sklepie internetowym. Korzystając z tego narzędzia, można też zautomatyzować aktualizowanie kolejnych wersji plików CSV z platformami wydawców.