W Sosnowcu, w Ogrodzie Polisensorycznym Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 powstanie nowy kwitnący labirynt.
Pojawi się ponad 200 roślin!
W poniedziałek, 3 czerwca (w godz. 10.00 – 14.00) edukatorki i edukatorzy Klubu Gaja razem ze społecznością szkoły posadzą w labiryncie 200 roślin – róż rabatowych, tawuł szarych, śmiałków darniowych, trzęślic modrych i powojników alpejskich. Ogród zyska nowe koło aktywności dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami, które uczęszczają do ZSS nr 4. Podczas warsztatów uczestnicy zbudują także domki dla zapylaczy oraz budki lęgowe dla ptaków i wiewiórek. Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Święto Drzewa – ogrody dla przyrody 2024-26” współfinansowanego ze środków Fundacji Drzewo i Jutro.
Należało stworzyć odpowiedni projekt
Klub Gaja rozpoczął działania w Ogrodzie Polisensorycznym od wykonania koncepcji nowych nasadzeń roślin w kole aktywności – labiryncie, który wcześniej obsadzono bukszpanem. Niestety z powodu ataku ćmy bukszpanowej trzeba było usunąć zniszczone krzewy. Architektka krajobrazu, projektując nowy labirynt o średnicy 15 metrów, wzięła nie tylko pod uwagę potrzeby osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami, ale także potrzebę zwiększenia różnorodności biologicznej tego terenu. Centralne miejsce w środku labiryntu zajmie metalowa altanka z alpejskimi powojnikami. Wokół powstaną ścieżki obsadzone roślinami przyjaznymi dla owadów zapylających i innych małych zwierząt.
– Dobór roślin do projektowanego labiryntu nie był łatwy. Przede wszystkim musiały zostać uwzględnione potrzeby użytkowników, czyli głównie dzieci, co oznacza, że rośliny nie mogły mieć kolcy, czy cierni oraz być trujące. Z drugiej strony chcieliśmy zasadzić rośliny rodzime, zwiększające bioróżnorodność Parku. Mamy więc tu rośliny rodzime w postaci trzęślicy modrej i śmiałka darniowego. Są to trawy, które tworzą obfite, kwiatostany i pozostają atrakcyjne jesienią oraz zimą. Nasadzone zostały też róże rabatowe odmiany bezkolcowej „Street dance” oraz tawuła szara „Grefsheim”. Tawuły będą zdecydowanie silnym a kcentem wiosennym, z uwagi na wczesną porę kwitnienia, natomiast róże przejmą pałeczkę wczesnym latem i będą kwitły aż do jesieni. Róże i tawuły tworzą zewnętrzną i wewnętrzną granicę labiryntu, natomiast trawy zostały posadzone w części środkowej – mówi Ewa Nowacka, architektka krajobrazu
– Przez dwa lata ratowaliśmy wszystkimi dostępnymi możliwościami koło aktywności, które zawierało labirynt z bukszpanu. Niestety, tegoroczny atak ćmy bukszpanowej spowodował konieczność całkowitego wycięcia krzewów oraz ich utylizację. Puste koło w środku Ogrodu przedstawiało tragiczny obraz po wyrwaniu i utylizacji krzewów. Bardzo cieszymy się z możliwości współpracy z Klubem Gaja, która daje nadzieję na piękne odbudowanie koła. Przestrzeń zaplanowana została zgodnie z potrzebami osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami, które uczęszczają do naszej placówki. Okrąg nadal będzie labiryntem, w którym uczniowie będą mogli doskonalić motorykę małą oraz dużą, percepcję wzrokową, dotykową, stymulować zmysł węchu, cieszyć się bogactwem struktur traw i zapachem róż. Altana z pnącymi powojnikami stanowić będzie kolejne bardzo atrakcyjne miejsce do zabaw w chowanego dla naszych uczniów. Ogród Polisensoryczny zyska nowe atrakcyjne koło aktywności! Dziękujemy!” – podkreśla Iwona Durek, dyrektorka ZSS nr 4.
Wsparcie lokalnej bioróżnorodności
Jolanta Migdał z Klubu Gaja, koordynatorka projektu, dodaje:
– Kwitnący labirynt w Sosnowcu to kolejne w tym roku miejsce, które obsadzamy rodzimymi gatunkami roślin, co jest niezwykle ważne w dobie kryzysu klimatycznego i wymierania gatunków. Wspieramy tym samym lokalną bioróżnorodność i tworzymy przyjazne siedliska dla dzikich zwierząt, które posłużą im jako miejsca rozrodu, zdobywania pożywienia i migracji. Ma to szczególne znaczenie w miastach, gdzie obszary zielone znikają, a beton często zastępuje każdy kawałek wolnej przestrzeni.
Podczas różnych warsztatów na temat różnorodności biologicznej połączonych z nasadzeniami roślin, uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z poszczególnymi gatunkami roślin i dowiedzą się jak prawidłowo posadzić rośliny i zaopiekować się nimi. W prace przygotowawcze, które odbyły się już 24 maja, zaangażowali się pracownicy szkoły. Pomagali przy przekopywaniu terenu, malowaniu altanki, wyznaczaniu ścieżek labiryntu i miejsc pod nasadzenia.