Początkujący freelancerzy często wpadają w pułapkę poszukiwania kolejnych klientów i przyjmowania zbyt dużej liczby zleceń w stosunku do wolnych mocy przerobowych. Zdarza się, że specjalista - pomimo wiedzy i motywacji do pracy - nie jest w stanie dotrzymać ustalonych terminów wykonania projektów. Jeśli chcesz uniknąć katastrofy wizerunkowej i przeciążenia pracą, sprawdź, jak zwiększyć liczbę klientów bez przeceniania swoich możliwości.
Och, gdybym miał dużo zleceń, czyli o marzeniach początkującego freelancera
Marzeniem wielu początkujących wolnych strzelców jest otrzymywanie dużej liczby zleceń. Strony dla freelancerów umożliwiają zdobywanie kolejnych klientów w krótkim czasie, jednak na początku działalności powinno się nieco ograniczyć swoją aktywność. Wysoka skuteczność w pozyskiwaniu klientów ma swoje plusy, jednak gdy freelancer bierze na siebie zbyt wiele obowiązków jednocześnie, łatwo o wypalenie zawodowe i utratę motywacji. Ponadto pojawia się duże ryzyko zawalenia terminów oddania pracy, zwłaszcza gdy jeden z klientów wniesie o wprowadzenie poprawek.
W celu ograniczenia ryzyka niedotrzymania terminów i uporządkowania pracy na własną rękę freelancerzy na początku działalności powinni unikać kilku zachowań. Nieterminowość jest głównym czynnikiem, który zniechęca do współpracy z freelancerami, o czym mówił m.in. Przemysław Głośny z Useme (źródło: https://kadry.infor.pl/zatrudnienie/samozatrudnienie/6561757,freelancer-w-polsce-kto-to-zawody-zlecenia-wywiad.html). Z tego powodu ważne jest dotrzymywanie deadline’ów i dostarczanie gotowych projektów w umówionym terminie.
Niewskazane jest korzystanie z wielu serwisów ze zleceniami w tym samym czasie. Dostosowywanie się do różnych wymagań i zasad, odmiennych branż i reguł współpracy już na etapie poszukiwania zleceń sprawia, że freelancer traci mnóstwo energii i czasu. Stracony czas mógłby poświęcić na wykonania otrzymanych wcześniej zleceń z największą starannością i dotrzymanie wszystkich terminów.
Jak efektywnie szukać zleceń?
Efektywne poszukiwanie zleceń nie polega na zgłaszaniu ofert na każdym możliwym portalu dla freelancerów. Aby podnieść skuteczność w zdobywaniu zleceń i jednocześnie ograniczyć ryzyko przyjmowania zbyt dużej liczby projektów w tym samym czasie, warto rozwijać swój profil tylko na jednym wybranym portalu. W ten sposób freelancer jest w stanie poprawić swoje zdolności przewidywania i planowania czasu na pracę.
Zgłaszanie się do zleceń w jednym serwisie dla freelancerów to również prosty sposób na zbudowanie profilu z dużą liczbą pozytywnych opinii. Rekomendacje od klientów przyciągają kolejnych zleceniodawców, nawet gdy specjalista nie przegląda na bieżąco wszystkich dostępnych zleceń. Rozsądne zarządzanie swoim kontem i przygotowanie portfolio w wybranej niszy sprawia, że pozyskuje się więcej projektów mniejszym nakładem pracy. Dodatkowo ogranicza się ryzyko, że w tym samym czasie otrzyma się kilka pilnych zleceń, których terminowe wykonanie okaże się niemożliwe.
Pozytywne opinie od klientów to podstawa
Pozytywne oceny od klientów są kluczowe dla freelancerów. Rekomendacje od zleceniodawców sprzyjają pozyskiwaniu nowych zleceń za wysoką stawkę. Negatywne opinie często zaważają na obniżeniu szans na dołączenie do projektu, dlatego specjaliści powinni ich unikać. Na początku działalności warto skupiać się na zleceniach z długim terminem realizacji, by nauczyć się planowania pracy i zapobiec nieterminowości. Realistyczna ocena czasu potrzebnego na zakończenie zlecenia pomoże uniknąć katastrofy.
Warto pamiętać, że zleceniodawcy w większości przypadków są wyrozumiali i rozumieją, że freelancerzy chorują, wychowują dzieci i mają inne ważne zobowiązania w życiu prywatnym. Jeśli pojawia się ryzyko spóźnienia z terminem, wykonawca powinien jak najszybciej poinformować o tym klienta. Dzięki odpowiedzialnemu podejściu do pracy zmniejsza się ryzyko otrzymania negatywnej oceny od zleceniodawcy i utraty szansy na korzystną współpracę w przyszłości.