Wraca temat budowy DTŚ Wschód. Marszałek województwa Wojciech Saługa spotkał się z samorządowcami Katowic, Jaworzna, Mysłowic, Sosnowca i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w sprawie realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji drogowej.
Wraca temat budowy DTŚ Wschód
Wojciech Saługa, marszałek województwa zapowiedział, że projekt Drogowej Trasy Średnicowej od wyjścia z tunelu w Katowicach na wschód z dwoma nitkami (jedna ma biec przez Sosnowiec, druga przez Mysłowice) w stronę Jaworzna nabrał ponownie odpowiedniego priorytetu.
- Nowa kadencja zawsze przynosi nowe priorytety. Takim jest kluczowa dla regionu inwestycja infrastrukturalna – budowa Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, choć sam plan nie jest nowy, bo dyskusje na ten temat rozpoczęły już kilka lat temu. Pamiętajmy jednak, że jest to proces złożony, wymagający zaangażowania ze strony miast oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jako instytucji, która w tym wypadku będzie odgrywała bardzo istotną rolę. Jesteśmy po pierwszym, niezwykle merytorycznym spotkaniu z samorządowcami reprezentującymi Katowice, Mysłowice, Sosnowiec i Jaworzno oraz przedstawicielami GZM i co ważne wszyscy wspólnie chcemy ten projekt realizować. Aby jednak przejść już do konkretnych działań, konieczne jest opracowanie dokumentacji oraz uzyskanie decyzji środowiskowej – jedną rozpatruje w tej chwili rozpatruje Naczelny Sąd Administracyjny, drugą rozpatruje Generalny Inspektora Ochrony Środowiska. Spełnienie tych wszystkich wymogów stanowi podstawę w aplikowaniu o środki. Za kilka tygodni odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie, cieszy też optymizm samorządowców, którzy będą brali również udział w realizacji DTŚ Wschód. Czas przejść do konkretów – podkreślił marszałek Województwa Śląskiego, Wojciech Saługa podczas roboczego spotkania z samorządowcami.
DTŚ Wschód ułatwiłaby przede wszystkim dojazd z Jaworzna do centrum aglomeracji.
– Przemierzenie tego odcinka zwłaszcza w godzinach szczytu w krótkim czasie to nie lada wyczyn. Ta droga po prostu się zatyka – podkreślił prezydent Jaworzna, Paweł Silbert, który obok prezydenta Katowic Marcina Krupy, Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego, wiceprezydenta Mysłowic Wojciecha Chmiela oraz członka zarządu GZM Grzegorza Kwitka uczestniczył w spotkaniu.
Samorządowcy mają spotkać się za kilka tygodni ponownie, aby przejść do omawiania większych szczegółów tej inwestycji.
DTŚ Wschód
DTŚ Wschód, według porozumienia z 2021 roku zostałaby wytyczona odcinkach: Katowice ul. Dudy-Gracza (wyjazd w kierunku Sosnowca), Katowice węzeł Lwowska, Katowice węzeł Lwowska – Sosnowiec/Jaworzno S1 węzeł Jęzor, Mysłowice węzeł Janów – Sosnowiec S1 węzeł Bór. Wstępnie szacowany koszt inwestycji to kwota blisko 2 mld zł.
- To niezwykle istotna inwestycja komunikacyjna dla mieszkańców naszego regionu. Na przykładzie DTŚ w kierunku Zabrza i Gliwic widzimy, że jest ona alternatywą dla samochodów osobowych, co z kolei pozwala odciążyć lokalne drogi, a także pozwala realizować szybkie połączenia komunikacji miejskiej pomiędzy miastami. Teraz pracujemy nad tym, by podobna trasa prowadziła w kierunku Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna - mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic.
DTŚ Wschód ma być realizowana etapami. Zdaniem marszałka najwcześniej za dwa lub trzy lata gotowa może być dokumentacja dotycząca pierwszego odcinka planowanej drogi. Następnie rozpocznie się zabieganie o sfinansowanie jego budowy.
Przedłużenie DTŚ ma m.in. odciążyć autostradę A4, ułatwić przewóz towarów i stworzyć dostęp do nowych terenów inwestycyjnych.