W środę 3 grudnia rondo w ciągu ulicy Wawel na skrzyżowaniu z ul. Barbary zostanie w pełni udostępnione. Uruchomienie ronda wiąże się również ze zmianami na skrzyżowaniu ul. Wawel, Sieleckiej i Glinianej, które wpłyną na poprawę bezpieczeństwa i uporządkowanie ruchu w tym miejscu.
Rondo w pełnej okazałości
Nie będzie już możliwości skrętu w lewo z ulicy Wawel w ul. Sielecką. Dojazd będzie możliwy poprzez nowe rondu, na którym kierowcy będą mogli zawrócić. Zmiany dotyczą również wyjazdu z ulicy Glinianej. Od środy nie będzie można pojechać w lewo w kierunku centrum miasta (ul. Wawel) oraz prosto w ulicę Sielecką. Będzie to możliwe poprzez nowe rondo. To już prawie zakończenie prac w tym rejonie. Przed wykonawcą zostały jeszcze drobne poprawki i prace brukarskie.
Co się zmieniło?
Przebudowa wystartowała w czerwcu 2024 roku i obejmowała budowę nowego ronda u zbiegu ul. Wawel oraz Barbary, a także przebudowę samej ulicy Wawel, Parkowej, popularnego „ślimaka” i fragmentów Orlej oraz Grota-Roweckiego.
Inwestycja pozwoliła na domknięcie sosnowieckiego „ringu drogowego”, spajającego kilka centralnych części miasta. Najwięcej zmieniło się na skrzyżowaniu ulicy Wawel oraz Barbary. Zwykłe skrzyżowanie zostało zastąpione przez pełnowymiarowe rondo turbinowe. To zdecydowanie ułatwia wyjazd z ul. Barbary – z jednego z największych sosnowieckich osiedli mieszkaniowych
– Ci z nas, którzy poruszają się główną ulicą Wawel, nie rozumieją jakim problemem było bezpieczne wyjechanie z ulicy Barbary. Teraz to się zdecydowanie poprawi – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Przejście dla pieszych przy kościele św. Barbary zostało przeniesione kilkadziesiąt metrów niżej i zostało dodatkowo doświetlone, podobnie jak przejście na wysokości ul. Legionów, które z kolei zostało wyniesione, co zmusza kierowców do redukcji prędkości. Remont ulicy Wawel dotyczył około półkilometrowego fragmentu od nowego ronda aż po ulicę Parkową. Na nowo zostały wybudowane betonowe zatoki autobusowe, gdzie asfalt został zastąpiony przez zdecydowanie trwalszą nawierzchnię betonową wraz z „wiedeńskimi krawężnikami”, które z kolei nie niszczą opon autobusów.
Prace dotyczyły również ulicy Parkowej, która biegnie przez popularny „Ślimak”, czyli estakadę łączącą Sielec z Pogonią. W tym przypadku oprócz nowej nawierzchni drogowcy zajęli się dylatacją wiaduktu oraz dobudową kilku wpustów, które lepiej odprowadzą wodę z obiektu. Nowy asfalt pojawi się także na wiaduktowych łącznicach prowadzących na i z Pogoni.
Ponadto została przebudowana łącznica prowadząca z ul. 3 Maja obok LO im. Emilii Plater oraz biblioteki do ul. Wawel. Na tym odcinku pojawił się brakujący fragment drogi rowerowej łączący centrum miasta z ul Wawel, a także dodatkowe miejsca postojowe.
Kolejnym elementem był remont skrzyżowania ulic Parkowa, Orla oraz Grota Roweckiego. Co istotne, nowa nawierzchnia pojawi się na fragmencie ul. Grota-Roweckiego od wysokości przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją na wysokości budynku Uniwersytetu Śląskiego oraz na ul. Orlej w okolicy ul. Puławskiej.
Oprócz oczywistych zmian dla mieszkańców, roboty obejmowały wymianę włazów kanalizacyjnych na pływające wraz z wymianą lub zabudową pierścieni, wymianę przykanalików, dobudowę wpustów i przebudowę kolidującego uzbrojenia terenu czy budowę kanału technologicznego i odwodnienia.
Cała, warta 16,7 mln zł, inwestycja wedle umowy powinna być gotowa do marca 2025 roku. Jednak przy jej podpisywaniu firma Eurovia, która odpowiadała za prace, zadeklarowała skrócenie prac do końca 2024 roku i z tej deklaracji się wywiązała.