Jeżeli myślisz o otwarciu własnego sklepu odzieżowego, ten tekst jest skierowany do ciebie. Nie pomożemy ci w uzyskaniu pozwoleń, kredytu, itp. Ale powiemy, jakie wyposażenie powinien mieć twój sklep.
Rozsądnie zagospodaruj przestrzeń
Pierwszym i najważniejszym problemem jest rozsądne zagospodarowanie całej powierzchni sprzedażowej. Znasz to z autopsji, gdy jesteś klientem. Idziesz do sklepu X i czujesz się, jakbyś wszedł do czołgu. Towar wprost wylewa się z półek, ty nie możesz przejść między regałami. Jest ci duszno i chcesz jak najszybciej kupić co musisz i wyjść. Niestety, nie każdy właściciel sklepu wie, jak dopasować przestrzeń do powierzchni. Większość z nich stawia na ilość towaru, nie jakość planowania przestrzennego. To niestety błąd, który zniechęca do zrobienia w takim sklepie zakupów. Wystrzegaj się „zagracania” swojego sklepu, chyba że chcesz odstraszyć od siebie potencjalnych klientów.
Czego potrzebujesz?
Zanim jednak zaczniesz planować przestrzeń swojego sklepu, musisz wiedzieć, co kupić. Wyposażenie sklepu nie należy do najprostszych czynności, ponieważ trzeba umieścić dużo rzeczy na niewielkiej przestrzeni. Pierwsze o czym musisz pamiętać, to wydzielenie miejsca na przymierzalnię. Liczba boksów powinna być dopasowana do powierzchni sklepu oraz spodziewanej przez ciebie liczby klientów. W większości prywatnych sklepów wystarczy stworzyć 2-4 boksy. W nich wystarczy postawić stołek oraz wycieraczkę lub niewielki dywan. Teraz możemy przejść do serca sklepu, czyli towaru i jego ułożenia. Może nie zdajesz sobie sprawy, ale to, jak jest ułożony towar, ma wpływ na to, czy klient go kupi. Ba, czy w ogóle go dostrzeże. Są klienci, którzy decyzję o wydaniu pieniędzy w sklepie odzieżowym podejmują w kilka sekund. Wystarczy, że omiotą go dwa razy wzrokiem. Jeżeli stwierdzą, że „nic tu nie ma”, raczej nie zostawią u ciebie pieniędzy. Twoim zdaniem jest sprawić, by postąpili inaczej. Ale jak to zrobić?
Wykorzystaj manekiny sklepowe
Rada jest jedna. Musisz użyć czegoś, co przyciągnie ich wzrok. Czegoś, co pokaże, że masz dobry i różnorodny towar. Tym wytrychem są manekiny sklepowe. To one stanowią najjaśniejszy punkt każdego sklepu. Odpowiednio umieszczony manekin, potrafi sam sprzedawać. Kluczem jest jego lokalizacja oraz ubrany na niego towar. Pod tym linkiem dowiesz się więcej. Najlepiej, by stał on w takim miejscu, na które klient będzie patrzył od razu po wejściu. Manekiny sklepowe muszą się rzucać w oczy, dlatego dobrze mieć ich kilka, z towarem dla obu płci. Ubierz je od stóp do głów w najnowszą kolekcję, którą postawisz na stole pod manekinem. W przeciwnym wypadku manekiny sklepowe nie spełnią swojej roli – klient lubi mieć wszystko podane na tacy – nie zapominaj o tym.