Wiadomości z Sosnowca

"Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie" - konkurs rozstrzygnięty

  • Dodano: 2014-07-16 10:45

Roman Radecki, właściciel restauracji Torra w Częstochowie, jest laureatem wojewódzkiego etapu konkursu „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”. Zdobył najwięcej głosów internautów i pokonał innych przedsiębiorców z województwa śląskiego.


30 czerwca zakończyło się głosowanie w ogólnopolskim konkursie „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”. Wzięli w nim udział mikro i mali przedsiębiorcy z całej Polski, którzy poza działalnością biznesową angażują się w działalność na rzecz swoich „małych ojczyzn”. Na szczeblu wojewódzkim zwycięzcami zostali ci, których historie zachwyciły internautów i otrzymały największą ilość głosów.


Firma pana Romana od początku działalności prowadzi politykę pro-sportową. Wspiera lokalne kluby i organizacje sportowe, w tym AZS Częstochowa, Raków Częstochowa, Włókniarz Częstochowa, Sokół Olsztyn. Sam właściciel również prowadzi sportowy tryb życia, dlatego kierunek jego niekomercyjnych działań jest jak najbardziej naturalny.


- Pomagamy w organizacji różnych przedsięwzięć i wydarzeń sportowych. – mówi Roman Radecki. Współpracujemy też z różnymi organizacjami charytatywnymi, na przykład bierzemy udział w corocznej wigilii dla bezdomnych. -
 


Wachlarz aktywności prowadzonych przez firmę pana Radeckiego jest bardzo szeroki.



- Wspieramy lokalną przedsiębiorczość poprzez współpracę i działanie z firmami z naszego regionu, bierzemy udział w różnych programach mających na celu stworzenie nowych miejsc pracy. – wymienia właściciel częstochowskiej restauracji Torra.



Śląski laureat konkursu współpracuje także ze szkołami: szkoli młodzież, prowadzi wykłady i praktyki zawodowe.
A dodatkowo wspiera działalność artystyczną, wernisaże, wystawy, jazz tradycyjny.


Przedsiębiorcy przeważnie nie chwalą się działalnością społeczną. Ten konkurs zwiększył szansę dostrzeżenia, że taka działalność jest możliwa i potrzebna społecznościom, wśród których drobni przedsiębiorcy rozwijają swoje usługi. I kto wie? Może niedługo usłyszymy o kolejnych osobach, które tak jak właściciel restauracji Torra w Częstochowie pomagają potrzebującym, a przy tym aktywnie promują swoją małą ojczyznę. – mówi Magdalena Figurna, koordynatorka inicjatywy „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” i PR Manager w MAKRO Cash&Carry. Historia pana Radeckiego pokazuje, że polscy przedsiębiorcy dbają nie tylko o rozwój własnych firm, ale nieobca jest im troska o własną społeczność lokalną. - dodaje Magdalena Figurna. Konkurs miał na celu wypromowanie takich osób, ale chcieliśmy też pokazać, że pomoc innym opłaca się również w wymiarze biznesowym.


Potwierdzają to respondenci. Z wyników badania opinii publicznej zrealizowanego jeszcze przed rozpoczęciem konkursu przez Homo Homini wynika, że ponad 75 proc. respondentów deklaruje przywiązanie do swojej lokalnej społeczności, a zdecydowana większość (92,2 proc. badanych) przyznała, że chętniej korzysta z usług czy produktów tych przedsiębiorców, o których wie, że działają na rzecz ich społeczności. W niedużych lokalnych firmach widzimy potencjał zmian w otaczającej nas rzeczywistości, a ich właścicieli postrzegamy jako liderów skłaniających do działania także lokalne władze. Większość ankietowanych Polaków podkreśliło, że przedsiębiorcy z małych i średnich firm wręcz powinni działać na rzecz swoich społeczności lokalnych (88,4 proc.). Takie przekonanie wyraziło, co ciekawe, nieco więcej kobiet 90,2 proc.) niż mężczyzn (86,3 proc.). Panie częściej dostrzegają także niekomercyjne działania przedsiębiorców w swoim otoczeniu.


- W badaniach PARP zdecydowana większość przedsiębiorców deklaruje, że są otwarci na potrzeby społeczne i działania charytatywne – komentuje Zbigniew Gajewski z Konfederacji Lewiatan. To jest bardzo pożyteczna postawa, ale firmom z sektora MSP potrzebne jest szersze spojrzenie i uczestnictwo w aktywizacji lokalnych środowisk, współpraca z nimi dla rozwiązywania lokalnych problemów. Tylko tak przedsiębiorcy mogą poprawiać niski w Polsce wskaźnik kapitału społecznego. Takie konkursy, jak „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”, stymulują firmy właśnie w tym kierunku. -


Konkurs „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” miał na celu promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu przedsiębiorców z całej Polski. Inicjatywa stanowiła element globalnego konkursu realizowanego przez spółki METRO Cash & Carry w 16 krajach na całym świecie z okazji 50. rocznicy powstania firmy. W Polsce jubileuszowy projekt firmy MAKRO miał formę ogólnopolskiego konkursu. Do rywalizacji o nagrodę główną i tytuł „Przedsiębiorcy Aktywnego Lokalnie” organizator zaprosił właścicieli mikro i małych przedsiębiorstw zatrudniających nie więcej niż 50 osób. Uczestnicy musieli wykazać się aktywnością, dzięki której przyczyniają się do zmiany na lepsze swojego najbliższego otoczenia, np. poprawiają estetykę miejsca i lokalnej infrastruktury, rozwijają projekty kulturalne, ekologiczne i edukacyjne dla lokalnej społeczności, zwiększają zatrudnienie, realizują pomoc potrzebującym czy kultywują lokalną tradycję.


- Mam nadzieję, że nasz konkurs zainspirował polskich przedsiębiorców do aktywności
w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – mówi David Boner, prezes MAKRO Cash&Carry. Duża liczba zgłoszeń i oddanych głosów potwierdzają, że mali i mikro przedsiębiorcy robią wiele dobrego dla swoich społeczności. Nie zamierzamy poprzestać na samym konkursie. MAKRO planuje kontynuować promocję najlepszych praktyk CSR podejmowanych przez polskich przedsiębiorców. -

 

Laureaci wybierani byli w dwóch etapach konkursu. W pierwszym etapie – wojewódzkim – zwycięzcy wyłonieni zostali w wyniku głosowania przez internautów. O zwycięstwie zadecydowała liczba oddanych głosów. Zwycięzcę w kategorii ogólnopolskiej, spośród 16 laureatów szczebla wojewódzkiego, wyłoni komisja konkursowa powołana przez organizatora, w skład której wejdą przedstawiciele partnerów instytucjonalnych akcji. Nagrodą dla każdego zwycięzcy regionalnego jest bon o wartości 1000 zł na zakupy w hurtowni MAKRO Cash & Carry. Laureat etapu ogólnopolskiego otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 25 tysięcy złotych na wsparcie jego aktywności lokalnej.


Organizator i partnerzy: Organizatorem konkursu "Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie" jest MAKRO Cash and Carry Polska S.A.

Partnerami konkursu są: Krajowa Izba Gospodarcza, Konfederacja Lewiatan, Polska Przedsiębiorcza oraz Polska Organizacja Franczyzodawców.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Sosnowiecki.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również