Kolejne wyróżnienie dla sosnowieckiego PKM. Tym razem przedsiębiorstwo zostało nagrodzonego tytułem Odpowiedzialny Pracodawca - Lider HR 2011.
Odpowiedzialny Pracodawca - Lider HR 2011 to ogólnopolski program z obszaru human resources (HR). Jego celem jest upowszechniane oraz propagowanie właściwych wzorców, modeli i strategii działań w zakresie polityki personalnej oraz strategii integracji spraw personalnych ze sprawami biznesowymi. Zasadniczą część Programu stanowiło wyłonienie najlepszych pracodawców w poszczególnych regionach Polski oraz ich promocja prasowa. Zarówno uczestnicy, jak i laureaci Programu, w czasie jego trwania prezentowani są na łamach Strefy Biznesu dodatku do Dziennika Gazety Prawnej oraz na portalu www.strefa-biznesu.com.pl
Program adresowany jest do firm prowadzących swoją działalność na terenie Polski i cechujących się szczególna dbałością o warunki pracy i rozwój pracowników. Głównym kryterium wyboru laureatów Programu jest szeroko rozumiana jakość zatrudnienia, w skład której wchodzą m.in. takie czynniki jak:
- przestrzeganie prawa pracy
- przestrzeganie przepisów BP
- możliwość podnoszenia kwalifikacji pracowników
- dynamika rozwoju kadry
- reputacja podmiotu gospodarczego
- dynamika zatrudnienia
- system motywacyjny
- działania na rzecz lokalnej społeczności
Promowanie się godłem Odpowiedzialny Pracodawca - Lider HR 2011 jest doskonałą inwestycją w dalszy, dynamiczny rozwój firmy. Przyznany tytuł jest wiarygodną gwarancją rzetelności, solidności i wysokiej pozycji rynkowej firmy Laureata. Dodatkowo jest doskonałym narzędziem pomocnym z pozyskiwaniu nowych pracowników – przyznany tytuł i godło potwierdzają, iż laureat jest pracodawcą godnym polecenia, stanowi to czytelny przekaz dla osób szukających zatrudnienia.
Tytuł Odpowiedzialny Pracodawca - Lider HR 2011 brzmi dumnie, jest prestiżem a zarazem dowodem na to, iż firmy nim się legitymujące charakteryzują się nie tylko wzorcową postawą wobec pracowników, kontrahentów oraz najbliższego otoczenia, ale także produktywnością, kreatywnością oraz innowacyjnością.
Poniżej prezentujemy wywiad z Markiem Pikułą, który ukazał się na stronie www.strefa-biznesu.com.pl.
Rozmawiał Łukasz Osypiński.
» Panie Prezesie gratuluję wyróżnienia. Czy czuje się Pan dobrym i odpowiedzialnym pracodawcą?
Takie pytanie stawia mnie w nieco niezręcznej sytuacji, nie nawykłem do chwalenia samego siebie. Na pewno staram się, aby firma którą zarządzam na to miano zasługiwała, mam nadzieję, że miarą moich działań w tym zakresie była postawa pracowników w momencie uzyskania informacji o zaproszeniu naszej firmy do programu.
» Jak Pan rozumie odpowiedzialność firmy wobec kadry?
To kompleksowe działania firmy, która niejako obejmuje pieczą pracownika, troszczy się o jego zawodowy rozwój, o budowanie przyjaznej atmosfery w pracy, a także w miarę potrzeb chwili pomaga pracownikowi uporać się z problemami jakie mogą pojawić się w życiu prywatnym.
» Sosnowiecki PKM jest jedną z niestety nielicznych na naszym rynku firm, które nie odcinają się od działań lokalnej społeczności i potrafią dzielić się swoim sukcesem.
Wspólnie zabiegamy o wizerunek rzetelnej firmy, która dba nie tylko o dobry wynik finansowy, ale w równym stopniu kładzie nacisk na działania otoczenia w którym funkcjonujemy. Dzięki zaangażowaniu zarządu spółki w życie lokalne, akcjom charytatywnym i wsparciu udzielanym lokalnym fundacjom i instytucjom PKM jest firmą postrzeganą pozytywnie przez zagłębiowską społeczność. Komunikacja publiczna to specyficzna dziedzina działalności, w której człowiek nie może być przysłaniany przez wskaźniki ekonomiczne.
» A jak wygląda dbałość o sprawy pracownicze. Dlaczego opłaca się być pracownikiem PKM Sosnowiec?
Stosujemy całe spektrum pozapłacowych benefitów jak bony towarowe, bilety do kina, teatru, imprezy sportowe i okolicznościowe. Dajemy atrakcyjną ofertę zbiorowego ubezpieczenia na życie a także dbamy o rozwój intelektualny kadry dzięki bogatemu pakietowi szkoleń. Staramy się stawiać przed pracownikami jasne cele uwzględniające rozwój osobisty, a także co w dzisiejszych czasach jest równie ważne oferujemy bezpieczeństwo zatrudnienia.
» Co według Pana jest największym atutem sosnowieckiego PKM-u?
Istotą naszej działalności jest praca zespołowa. W komunikacji z pracownikami propagujemy politykę „otwartych drzwi”. Wyznaję zasadę, że upodmiotowienie załogi firmy, współdziałanie na każdym etapie kreowania projektów PKM sprawia, że nasze sukcesy mogą być przypisane każdemu pracownikowi. Potrafiliśmy umiejętnie przygotować się do absorpcji środków unijnych. W 2006 roku jako laureat konkursu Działania 1.6 Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego okresu programowania 2004 – 2006, podpisaliśmy umowę o dofinansowanie w 50 procentach zakupu nowych i używanych autobusów dla firmy. W efekcie staliśmy się właścicielami 30 sztuk autobusów piętnastometrowych i 42 sztuk autobusów dwunastometrowych, co radykalnie zmieniło nie tylko obraz, ale i jakość usług wykonywanych przez PKM Sp.z o.o. w Sosnowcu. Nasze usługi świadczymy bardziej komfortowo, na wyższym poziomie, co szczególnie docenią osoby niepełnosprawne, kobiety i dzieci. Stale staramy się odbudowywać tabor autobusowy – właśnie wyjeżdża na linie nowych 8 autobusów piętnastometrowych. Możemy pochwalić się, iż jako jedyny przewoźnik w kraju eksploatujemy dwa osiemnastometrowe autobusy o konstrukcji hybrydowej, przyjazne dla środowiska naturalnego. Zmodernizowaliśmy gospodarkę cieplną na terenie zajezdni w Dąbrowie Górniczej. Projekty realizowane w latach 2003 – 2006 zmieniły firmę czyniąc ją przyjazną dla środowiska naturalnego (m.in. wskutek likwidacji kotłowni węglowych, minimalizacji strat ciepła i emisji zanieczyszczeń) oraz oczywiście polepszyły warunki pracy.
» Jakie macie plany na najbliższą przyszłość?
Głównym celem pozostają inwestycje w tabor. Działanie to będziemy realizować ze środków własnych, w najbliższej przyszłości zamierzamy dokonać zakupu kilkunastu autobusów dwunastometrowych, a także podejmować będziemy działania na rzecz dokapitalizowania przedsiębiorstwa przez gminy będące jego właścicielami. W tym miejscu chciałbym również podziękować gminom za dotychczasową pełną sukcesów współpracę i życzyć sobie, abyśmy dalej w atmosferze wzajemnego zrozumienia swoich potrzeb wspólnie działali na rzecz poprawy jakości komunikacji