Od 1 stycznia 2019 r. nastąpi w Sosnowcu zmiana sposobu segregowania odpadów komunalnych poprzez dostosowanie go do wspólnego systemu segregacji, który obowiązywał będzie w całej Polsce na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r. poz. 19).
W związku z powyższym informujemy, że:
- Od 1 stycznia 2019 r. na terenie miasta Sosnowca obowiązywać będą nowe akty prawa miejscowego, regulujące system gospodarowania odpadami komunalnymi w naszym mieście, tj.:
- Uchwała Nr 800/LVIII/2018 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 30 stycznia 2018r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Sosnowca;
- Uchwała Nr 801/LVIII/2018 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 30 stycznia 2018r. w sprawie: sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Uchwała Nr 802/LVIII/2018 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 30 stycznia 2018 r.w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na obszarze Gminy Sosnowiec;
- Uchwała Nr 803/LVIII/2018 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 30 stycznia 2018r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Uchwała Nr 804/LVIII/2018 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 30 stycznia 2018r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 220/XXI/2015 Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 29 października 2015 r. w sprawie określenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Sosnowiec.
- Ponieważ od 1 stycznia 2019 r. nieruchomości wyposażone zostaną w nowe rodzaje pojemników oraz worków na odpady komunalne, dlatego:
- Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości o charakterze mieszanym – czyli deklarujący określoną ilość i wielkość pojemników/worków, będą musieli złożyć nowe deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Termin składania tych deklaracji, to 31 października 2018r., gdyż Gmina musi zdążyć wprowadzić nowe dane do systemu i na ich podstawie wyposażyć nieruchomości w nowe pojemniki/worki do dnia 1 stycznia 2019 r.
- Nieruchomości zamieszkałe wyposażone zostaną w nowe pojemniki/worki na odpady komunalne bez konieczności składania nowych deklaracji. W przypadku tych nieruchomości właściciele stosować będą nowe druki w momencie dokonywania zmian danych.
- Nowe pojemniki wyposażone zostaną w system elektronicznej identyfikacji pojemników i odbiorów, dzięki któremu każdy pojemnik przypisany zostanie do konkretnej nieruchomości a każdy odbiór odpadów będzie na bieżąco monitorowany. Zastosowany system zapobiegnie przypadkom kradzieży czy podmiany pojemników oraz ułatwi kontrolę Gminy nad prawidłowością odbioru odpadów przez firmę wywozową.
- W nowym systemie obowiązywać będą 4 rodzaje deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – każdy dedykowany dla nieruchomości o określonym charakterze:
- Nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – w których deklarować będzie się tylko ilość zamieszkujących daną nieruchomość osób,
- Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne – w których deklarować będzie się tylko ilość i wielkość pojemników/worków oraz częstotliwość ich opróżniania/odbioru,
- Nieruchomości o charakterze mieszanym, w który deklarować będzie się informacje zarówno dotyczące ilości zamieszkujących osób, jak i niezbędną ilość pojemników dla części niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne,
- Domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – w której deklarować będzie się roczną ryczałtową opłatę, wg stawki określonej w Uchwale Nr 804/LVIII/2018.
- Nowe druki deklaracji zawierać będą dodatkowe załączniki:
- DRUK A – dane osób tworzących spółkę cywilną, dla przypadków, kiedy właścicielem nieruchomości jest Spółka Cywilna,
- DRUK B – dane współwłaścicieli nieruchomości, dla przypadków, gdy nieruchomość posiada więcej niż 1 właściciela,
- DRUK C – wykaz lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, wskazujący ilość osób zamieszkujących dany lokal mieszkalny,
- DRUK D - rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wskazywany w celu prawidłowego wyposażenia nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne w pojemniki/worki zgodnie z zapisami regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Sosnowca.
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma charakter zobowiązania podatkowego powstającego z mocy prawa. Przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, co wiąże się z wymogiem samoobliczenia (samowymiaru) podatku - w tym przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązanym do złożenia deklaracji jest WŁAŚCICIEL NIERUCHOMOŚCI.
- Przez właścicieli nieruchomości w myśl art. 2 ust.1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości
- w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, czyli:
- prawnego właściciela w znaczeniu przyjmowanym w art. 140 Kodeksu cywilnego, czyli osoby, które z wyłączeniem innych osób mogą korzystać z rzeczy (w tym wypadku nieruchomości) zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa,
- w szczególności pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy oraz rozporządzać rzeczą, a także:
- współwłaściciela tj. stosownie do art. 195 Kodeksu cywilnego osoby, którym własność tej samej rzeczy (w tym wypadku nieruchomości) przysługuje niepodzielnie; według art. 196 Kodeksu cywilnego współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych (stosuje się do niej przepisy działu IV “Współwłasność” tytułu I „Własność” księgi drugiej „Własność i inne prawa rzeczowe” Kodeksu cywilnego), albo współwłasnością łączną (regulują ją przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika; typowym przykładem jest tu współwłasność łączna małżonków),
- użytkownika wieczystego; według art. 232 § 1 Kodeksu cywilnego grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast, oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym (art. 232 § 2 Kodeksu cywilnego dopuszcza użytkowanie wieczyste innych gruntów, jeżeli przewidują to przepisy szczególne); uprawnienia użytkownika wieczystego są zbliżone do uprawnień właściciela, ponieważ według art. 233 Kodeksu cywilnego w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób oraz swoim prawem rozporządzać,
- jednostkę organizacyjną i osobę posiadającą nieruchomości w zarządzie;
- w obowiązującym stanie prawnym, wynikającym z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 782 z późn. zm.) przez zarząd należy rozumieć trwały zarząd będący prawną formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną,
- jednostkę organizacyjną i osobę fizyczną, posiadającą nieruchomości w użytkowaniu, czyli posiadające prawo użytkowania będące ograniczonym prawem rzeczowym w rozumieniu art. 252 i następne Kodeksu cywilnego,
- inny podmiot władający nieruchomością, przez co należy rozumieć posiadacza nieruchomości, także ich dzierżyciela; według art. 336 Kodeksu cywilnego posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą nieruchomością (posiadacz zależny), natomiast dzierżycielem według art. 338 Kodeksu cywilnego jest ten, kto rzeczą faktycznie włada za kogo innego.
- Wszyscy mieszkańcy Sosnowca, na postawie art. 23 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 992) oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Sosnowca, zobowiązani są zbierania odpadów w sposób selektywny czyli do segregowania odpadów komunalnych oraz takiej hierarchii postepowania z odpadami, aby w pierwszej kolejności zapobiegać ich powstawaniu, następnie przygotować je do ponownego użycia, a dopiero w przypadkach, gdy dwie pierwsze czynności nie są możliwe – pozbywać się ich w sposób, który pozwoli na ich recykling, inny proce odzysku a w ostateczności ich unieszkodliwienie.
- W nawiązaniu do powyższych zapisów gminy zobligowane zostały do wykazywania osiągania w kolejnych latach bardzo wysokich poziomów:
- recyklingu i przygotowania do ponownego użycia takich odpadów jak: metal, tworzywa sztuczne, szkło: w roku 2019 - 40%, w roku 2020 – 50%, w roku 2025 – 55%, w roku 2030 – 60% (obecnie w Sosnowcu 25%)
- recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe: w roku 2019 – 60%, w roku 2020 – 70%.
- ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji: w roku 2019 – 40%, w roku 2020 – 35%, w roku 2035 – 10% (obecnie w Sosnowcu 32%).
- Nieosiągnięcie przedstawionych poziomów skutkować będzie nałożeniem na gminy wysokich kar pieniężnych, co przełoży się na wysokość obciążeń ponoszonych przez mieszkańców.
- W związku z nałożonymi na gminy oraz jej mieszkańców obowiązkami segregowania odpadów, podczas odbierania odpadów przez firmę wywozową, kontrolowana będzie prawidłowość ich segregacji.
Zabrania się umieszczania w pojemnikach i workach na selektywnie zbierane odpady komunalne, innych frakcji odpadów, poza wskazanymi dla danej frakcji. Pojemniki i worki, w których umieszczone zostaną inne frakcje odpadów, odebrane zostaną jako odpady zmieszane (w terminie odbioru odpadów zmieszanych), a na właściciela nieruchomości, za okres, w którym stwierdzono niewłaściwą segregację, nałożona zostanie w drodze decyzji administracyjnej wyższa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – jak za odpady zbierane w sposób nieselektywny.
Segregowanie odpadów komunalnych nie jest naszym wyborem, ale obowiązkiem wobec prawa oraz przyszłych pokoleń.